Neem contact op via
0512 363 227

Selectie, voorbereiding,
afmontage en in bedrijfstelling,
wij regelen het van A tot Z

Met slimme oplossingen en de nieuwste innovaties zorgen wij dat jouw huis een fijn thuis wordt. Maar voordat alles geïnstalleerd kan worden moeten er nog een paar belangrijke stappen gezet worden.

In 7 stappen het installatiewerk voor jouw woning goed geregeld.

Er komt veel kijken bij het uitdenken, uitzoeken en monteren van alle installatiewerk. Om er zeker van te zijn dat er niets vergeten wordt werken we aan de hand van een 7-stappenplan. Bij het doorlopen van deze 7 stappen zijn er zaken die wij oppakken. Maar ook jij moet een paar zaken regelen.

Stap 1 – Het voortraject

Wat doen wij?

In het voortraject heb je contact met een verkoper van bouwbedrijf U. Veenstra. Je hoeft geen installatiebedrijf meer te zoeken, Huis Installatietechniek is een dochteronderneming van het bouwbedrijf en zal de installaties van jouw woning verzorgen. De verkoper van het bouwbedrijf behartigt in het voortraject ook de zaken namens het installatiebedrijf.

Wat doe jij?

Installatie-gerelateerde vragen kun je aan de verkoper vragen. Soms is het beter om ze nog even te bewaren tot je met de installateur van Huis Installatietechniek om tafel gaat. Bij de verkoper van het bouwbedrijf kun je veel voorkomende installatieopties al opnemen in de overeenkomst. Maar je kunt ze ook noteren en meenemen naar het gesprek met de installateur om ze daar gericht te bespreken en in te laten tekenen.

Stap 2 – Het bezoek aan onderaannemers

Wat doen wij?

Bij het bouwbedrijf gaan ze aan de slag met het uitwerken van de aanvraag omgevingsvergunning. Voor een aanvraag omgevingsvergunning zijn ook verschillende installatietechnische berekeningen nodig, zoals een ventilatie- en BENG-berekening. Na het indienen van de aanvraag krijg je de bouwkundige tekening toegestuurd met het verzoek om langs (onze) onderaannemers te gaan en diverse zaken vast te leggen. Op de brief staat ook een datum waarop alles definitief uitgezocht moet zijn.

Wat doe jij?

Onderaannemers hebben gelijk met jou dezelfde tekening ontvangen en zijn klaar om je te ontvangen. Huis Installatietechniek is ook een onderaannemer. Alleen kan er pas een afspraak gemaakt worden als je een keuken en sanitair hebt uitgezocht en daarvan technische tekeningen hebt ontvangen. De tekeningen mag je sturen naar info@uveenstra.nl zodat wij ze kunnen overnemen in onze tekeningen.

Stap 3 – De voorbereiding op het installatiegesprek

Wat doen wij?

Wij bellen je voor het maken van een afspraak, maar je mag ons natuurlijk ook altijd bellen als je de tekeningen hebt ontvangen. We maken een afspraak voor twee gesprekken: een eerste oriënterend gesprek en een tweede afrondend gesprek. De afspraken vinden plaats op het kantoor van bouwbedrijf U Veenstra in Harkema. Wij bereiden het gesprek goed voor en maken een praatprint voor ons eerste gesprek. Het tweede gesprek zal rond de opgegeven datum plaatsvinden wanneer alles definitief moet zijn. Aansluitend aan het tweede gesprek heb je direct een gesprek voor de definitieve uitvoering met de kopersbegeleider van het bouwbedrijf.

Wat doe jij?

Na het maken van de afspraken bereid je je voor op het eerste installatiegesprek. Veelal komen installaties als stopcontacten, connectie-, licht- en waterpunten voort uit de inrichting van de woning. Waar ga je de tv, bank, het bed of bureau plaatsen? Wat hebben je daarvoor nodig? Tip: werk een vragenlijstje uit per ruimte en neem dit lijstje mee. Vergeet de buitenkant van de woning niet. Wil je wellicht een buitenkraan, grondkabel voor de schuur of buitenlichtpunten?

Stap 4 – Het eerste gesprek

Wat doen wij?

Op tafel ligt een praatprint van de woning waarop wij alle installaties hebben ingetekend. Ook de eerder opgenomen installatie-opties zijn hierop verwerkt. We starten met de algemene keuzes, zoals het type schakelmateriaal en de kleur van eventuele op te nemen LED spotjes.

Vervolgens lopen we alle ruimtes op de begane grond één voor één na. Per ruimte proberen wij je zo goed mogelijk te adviseren en stellen wij opties voor waar je misschien nog niet aan gedacht hebt. Daarna volgt het rondje buiten om de woning en gaan we verder met de verdiepingen. Uitgekomen op zolder geven we uitleg over de werking van de WTW-unit. Tot slot bespreken we de verwarming van je woning met de warmtepomp en eventuele aanvullende opties.

Uit de BENG-berekening, die gemaakt is door een externe partij, komt een aantal zonnepanelen waarmee je woning voldoet aan de omgevingsvergunning. Er zijn reeds een aantal zonnepanelen in de aanneemovereenkomst opgenomen. Misschien blijkt dat dit aantal precies genoeg is. Wanneer dit niet zo is moeten we nog een aantal verrekenen om te voldoen aan de aanvraag. Het aantal zonnepanelen is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de oriëntatie en grootte van je woning, de grootte van de raampartijen en de positie van de keuken en badkamer. Je kunt uiteraard ook kiezen voor meer zonnepanelen dan de BENG-berekening voorschrijft.

Hou er rekening mee dat dit eerste gesprek zo’n 2 tot 3 uur in beslag kan nemen. Na het gesprek zullen wij een conceptovereenkomst voor het aanvullende leidingwerk opmaken. Deze ontvang je per mail.

Wat doe jij?

Jij komt zo goed mogelijk voorbereid naar het gesprek met de kopersmap, de tekeningen van de keuken en het sanitair, schetsen van de inrichting en een eventuele vragenlijst. Doordat we alle ruimtes langsgaan, zul je zien dat we alle vragen één voor één kunnen afstrepen. Misschien kun je nog niet overal een keuze in maken. We spreken in dat geval af om bepaalde zaken onder optie aan te bieden, waarbij we in het tweede gesprek een definitieve keuze maken.

Uit het eerste gesprek kunnen ook aanvullende vragen voor de keuken- of sanitairleverancier volgen, waarmee je nog aan de slag gaat. Je ontvangt de conceptovereenkomst van ons per mail om te beoordelen. Op deze conceptovereenkomst kun je alle opmerkingen zetten. Neem deze mee naar het tweede gesprek.

Stap 5 – Het tweede gesprek

Wat doen wij?

Tijdens het tweede gesprek zullen we de conceptovereenkomst doornemen en aanpassen naar jouw keuzes. Eventuele openstaande vragen bespreken we nog eens. Als alles bekend is, zal de koperbegeleider van het installatiebedrijf de conceptovereenkomst aanpassen naar een definitieve overeenkomst. Na controle kan de definitieve overeenkomst door jou worden getekend. Vanaf dat moment zijn er geen wijzigingen meer mogelijk. De kopersbegeleider van het bouwbedrijf neemt daarna het gesprek over om de definitieve uitvoering te bespreken.

Wat doe jij?

Nadat je ook alle bouwkundige wensen hebt afgestemd met de kopersbegeleider van het bouwbedrijf zullen zij de bouwkundige tekening klaarmaken voor de uitvoering. Deze krijg je nog ter controle opgestuurd. Let op: hierin zijn de besproken installaties nog niet ingetekend. De werkvoorbereider van het installatiebedrijf gebruikt de goedgekeurde bouwkundige tekening als onderlegger. Ook deze tekening krijg je ter goedkeuring voordat de bouw start. Eventuele positiewijzigingen kun je telefonisch doornemen.

Stap 6 – De bouwfase

Wat doen wij?

Wij maken ons klaar voor de start van de bouw. Voor onze monteurs werken wij diverse werktekeningen uit zoals de riolerings-, water-, elektra-, ventilatie- en verwarmingstekeningen per verdieping. Ook bestellen we alle materialen voor jouw woning zodat alles vroegtijdig aanwezig is. We volgen de strakke planning van het bouwbedrijf en brengen de riolering, vloerverwarming, water-, warmte-, ventilatie- en elektra installaties aan. Later in het traject komen we terug voor het afmonteren en inregelen van de installaties. Bij oplevering ontvang je een opleveringsmap met daarin de revisietekeningen van de installaties zoals deze zijn aangebracht.

Wat doe jij?

Je kunt helaas niets anders dan geduld hebben. Wij proberen ons bouwproces zo kort mogelijk te houden. Voor de oplevering zijn wij afhankelijk van de nutsaansluitingen. De nutsaansluitingen worden door externe partijen gerealiseerd. Hierop hebben wij geen grip, zeker niet in of na (strenge) winterperiodes. Jouw woning is al vroegtijdig aangemeld. Geniet van het bouwproces en je opgeleverde woning.

Stap 7 – Nazorg

Wat doen wij?

Mocht er bij de oplevering iets niet correct zijn aangebracht dan zullen wij dat zo spoedig mogelijk verhelpen. Ook na oplevering kan er iets binnen de garantievoorwaarden niet of niet correct functioneren. Ook dan maken we zo spoedig mogelijk na ontvangst van de nieuwe artikelen een afspraak met jou om het probleem te verhelpen.

Wat doe jij?

Heb je een installatietechnische storing of constateer je een gebrek in de woning en valt het onder de garantievoorwaarden? Vul dan het nazorgformulier in op de website van het bouwbedrijf. Eens per week nemen we alle binnengekomen meldingen door en beantwoorden we de melding zo spoedig mogelijk.

Stop met zoeken, neem contact op

0512 363 227