Neem contact op via
0512 363 227

Veelgestelde vragen

Het bouwen van een eigen woning en het bepalen van het benodigde installatiewerk is voor veel mensen geen dagelijkse kost. Voor ons gelukkig wel. We kunnen ons goed voorstellen dat je de nodige vragen hebt. De meest gestelde vragen mét onze antwoorden hebben we alvast voor je op een rijtje gezet. Heb je een andere vraag? Laat het ons gerust weten.

Voorbereiding op gesprek met kopersbegeleider installaties
  • Wanneer kan ik met de installateur om tafel?
    Nadat de aanvraag omgevingsvergunning is ingediend sturen we de bestektekening naar jullie toe. Deze bestektekening sturen we gelijk ook naar onze onderaannemers. Met deze bestektekening kunnen jullie langs de onderaannemers gaan. Pas als jullie een keuken en sanitair hebben uitgezocht en daarvan technische tekeningen hebben, kunnen jullie een afspraak maken met onze kopersbegeleider.
  • Hoe bereiden wij ons het beste voor op een gesprek met de installateur?
    Vaak ontstaan de installatiepunten bij het bedenken van jullie interieurindeling en de technische leidingschema’s van keuken en sanitair. Maak een indeling voor de woning met daarin jullie bank, tv, eettafel, bijkeuken, bureau, bed, etc. Al snel wordt duidelijk waar stopcontacten, lichtpunten en andere installaties gewenst zijn.
  • Tot wanneer kunnen we wijzigingen doorgeven?
    Wij accepteren wijzigingen tot het afrondende tweede installatiegesprek, waarbij we een overeenkomst sluiten. Daarna kunnen jullie niets meer opnemen of laten vervallen. De overeenkomst zetten wij om naar een tekening, zodat jullie nog kunnen beoordelen of alle installaties op de juiste plek zijn ingetekend. Wij zullen de installaties aanbrengen zoals ingetekend. Na het ondertekenen van de overeenkomst gaan wij over tot bestellen van alle artikelen voor jullie woning en werken wij alles uit. Diversen lijsten en tekeningen zijn al verspreid. Bij een wijziging is het bijna onmogelijk om alle verspreide tekeningen aan te passen. De kans op fouten is groot. Na het ondertekenen van de overeenkomst zijn er dus geen wijzigingen meer mogelijk. Ook tijdens de bouw valt er dus niets meer te wijzigen.
  • Kunnen we installaties nog verplaatsen?
    Posities van stopcontacten, lichtpunten en andere installaties kunnen jullie naar wens verplaatsen. Tijdens ons gesprek bepalen we in overleg met jullie de juiste plek en tekenen ze daar in. Voor het wijzigingen van posities rekenen wij geen kosten.
  • Kunnen we in eigen beheer de badkamer realiseren?
    Na oplevering mogen jullie in eigen beheer een badkamer (laten) realiseren. Via de kopersbegeleider van het bouwbedrijf U. Veenstra krijgen jullie de stelpost voor het tegelwerk terug samen met het aanbrengen van de waterdichte laag. Wel hebben we van jullie een leidingschema, voorzien van maatvoering, nodig zodat we de installatiepunten op de juiste plek aanbrengen.
  • Op de ontvangen bestektekening staan al installaties ingetekend, staan deze vast?
    De installaties op de bestektekening hebben we er voor de aanvraag ingezet. Dat betekent dat ze nog niet vast staan. Bij aanvang van het gesprek met kopersbegeleider van het installatiebedrijf zie je al snel dat installaties net even anders zijn ingetekend. In verband met de BENG-berekening staat de positie van de warmtepomp binnenunit wél vast
Gesprek met kopersbegeleider installaties
  • Welke installaties zitten er standaard bij de aanneemsom in?
    Volgens de NEN 1010 NPR 5310-norm brengen wij een aantal standaard installaties aan in de woning. Dit zijn de minimale aantallen wandcontactdozen en lichtpunten. Op de bijlage in de aannemingsovereenkomst staat daarnaast een opsomming van alle overige inbegrepen installaties. Dit kunnen jullie in gesprek met de kopersbegeleider naar eigen wens aanvullen of verplaatsen.
  • Waar kunnen we op besparen?
    Wij zijn er om jullie te adviseren. Hoe zouden we het zelf doen als wij er gingen wonen is een vraag die we onszelf vaak stellen. Jullie budget voor installaties is een belangrijk gegeven, elke aanvullende optie kost natuurlijk geld. Samen kunnen we kijken naar een optimale indeling van installaties. Welke installaties zijn later door jullie zelf nog makkelijk aan te leggen? Let op dat uit keuken- en sanitair-tekeningen aanvullende installatie kunnen voortvloeien die we moeten opnemen en doorberekenen.
  • Hebben jullie ook een optielijst die we kunnen ontvangen?
    We kunnen geen optielijst afgeven, onze optielijst is daarvoor simpelweg te groot. Te groot om te versturen en duiding aan te geven. In het installatiegesprek bespreken we alle opties die mogelijk van toepassing kunnen zijn in een bepaalde ruimte en proberen wij jullie zo goed mogelijk te adviseren. Tussen beide gesprekken kunnen jullie nadenken over de in offerte aangeboden opties.
  • Waarom is op voorhand niet bekend wat er qua BENG-maatregelen nodig is?
    Als bouw- en installatiebedrijf zijn we niet bevoegd om een BENG-berekening uit te voeren. Dat besteden we uit aan een gerenommeerd adviesbureau. Wij hebben onze toepassingen zo uit gekozen dat het aantal zonnepanelen de variabele is. Het aantal zonnepanelen dat nodig is voor de omgevingsvergunning is afhankelijk van diverse factoren. De grootte en oriëntatie van de gehele woning en raampartijen zijn van belang, evenals de positie van de keuken en badkamer(s) in de woning ten opzichte van de warmtepomp in de bijkeuken. Een zonnepaneel brengt op het zuiden meer op dan een andere oriëntatie. Zo komen er bij een oostelijke situatie meer zonnepanelen uit de BENG-berekening. Het aantal zonnepanelen is verrekenbaar.
  • Welke BENG-gerelateerde installaties worden toegepast in de woning?
    Dat zijn alle installaties die een relatie hebben met warmte. Zo behoudt een warmte terugwinunit (WTW-unit) zoveel mogelijk warmte voor de woning. Uit de afgezogen lucht wordt zoveel mogelijk warmte overgedragen aan verse lucht van buiten, gefilterd en wel. Onze woningen worden goed geïsoleerd. Zo houden we binnen de warmte goed vast in de winter en hoeft er weinig verwarmd te worden. Omdat de woning in de zomer door de ramen met zonlicht verwarmd wordt, vraagt de regelgeving om ook te kunnen koelen. Om zowel te kunnen verwarmen als te koelen passen we vloerverwarming toe in de betonvloer op de begane grond en in de cementdekvloer op de 1e verdieping. De warmte en koeling wordt door de lucht/waterwarmtepomp opgewekt. De berekende energiebehoefte voor de woning dient opgewekt te worden met zonnepanelen. Het verbruik van jullie als bewoner is hierin niet berekend. Het minimaal benodigde aantal zonnepanelen kun je bij ons laten aanvullen tot het gewenste aantal.
Tijdens de bouw
  • Wanneer wordt er begonnen met de bouw?
    Voor elke opdrachtgever is dit de meest belangrijke vraag. Na het afrondende gesprek met de kopersbegeleider van het installatiebedrijf hebben jullie een gesprek voor de definitieve uitvoering met de kopersbegeleider van bouwbedrijf U. Veenstra. Hij vertelt u de datum van uitzetten met de gemeente en de datum dat wij het houtskelet gaan opzetten. Een opleverdatum is niet op te geven totdat de nutspartijen de aansluitingen hebben gerealiseerd. Al jullie bouwkundige vragen kunnen jullie in dit gesprek stellen
  • Wanneer kan onze (keuken)leverancier komen inmeten tijdens de bouwfase?
    Dat kan, enkel en alleen, in de 4e/5e week na het opzetten. Dat is een periode in onze bouwfase waarin onze gipsploeg een aaneengesloten periode aanwezig is in de woning. Van andere periodes is op dagniveau niet bekend wanneer er werkzaamheden plaatsvinden.
  • Mogen we zelf werkzaamheden uitvoeren tijdens de bouw?
    Nee, dat is niet toegestaan. Dat komt omdat wij verantwoordelijk zijn tijdens de bouwfase en bij beschadigingen wij niet de schuldvraag met jullie willen beantwoorden. We kunnen ook geen garantie meer afgeven op de totale installatie. Na oplevering, waarbij we een nul-moment hebben gecreëerd, zijn jullie vrij om jullie eigen werkzaamheden uit te voeren.
Na oplevering
  • Wij hebben een probleem met één van onze installaties. Waar kan ik dit melden?
    Op de website van bouwbedrijf U. Veenstra vul je het nazorgformulier in. Hiermee wordt de melding goed geregistreerd en kunnen wij de melding intern of extern bij onderaannemers uitzetten. Wij bespreken jullie melding en controleren of het probleem onder de garantie valt, zoals vastgelegd in de Woningborgovereenkomst. Jullie krijgen van ons melding binnen een week wat we met jullie melding hebben gedaan. Is jullie melding gegrond, dan proberen wij zo spoedig mogelijk een afspraak te maken. Soms komt er bestel- en levertijd kijken bij een melding, graag jullie begrip hiervoor.
  • Doen jullie ook onderhoudswerkzaamheden?
    Daar zijn wij niet op ingericht en in gespecialiseerd. Wij bieden daarom geen onderhoudscontracten aan. Jullie kunnen je aansluiten bij een onderhoudsinstallateur in de regio voor goede service. Let op, sluit wel tijdig een onderhoudscontract af voor de warmtepomp en WTW unit om te voldoen aan de garantievoorwaarden.
  • Moeten wij ons ook aan een opstookprotocol houden voor de vloerverwarming?
    De vloerverwarming ligt al weken in de beton- en cementdekvloer en is voldoende uitgehard. Opstookprotocollen zijn van vroeger toen er water met hoge temperaturen door de vloeren ging. Tegenwoordig zijn het lage temperatuur-systemen. Zo stroomt er bij een kamertemperatuur van 21 graden Celsius zo’n 26 tot 28 graden Celsius water door de vloer, afhankelijk van de omstandigheden. Door de relatief lage temperatuur zijn er ook weinig temperatuurwisselingen met uitzetting en krimp tot gevolg